Miksi kotisivut eivät näy Googlessa?

Miksi yrityksesi kotisivut eivät näy Googlessa

Table of Contents

Yritykselläsi on uudet komeat kotisivut, mutta et ole huomannut mitään eroa asiakasmäärissä. Googletat yritystäsi ja huomaat, ettei Google anna mitään tuloksia. Miksi yrityksesi kotisivut eivät näy Googlessa lainkaan, vaikka ne ovat täynnä hyvää sisältöä?

Mikäli kyseessä on uusi verkkosivusto, on täysin normaalia, että ne eivät löydy vielä Googlesta.

Yrityksesi kotisivut eivät näy Googlessa ja sen hakutuloksissa, mikäli niitä ei ole lisätty vielä Googlen tietokantaan, eli indexiin. Tietokantaan lisääminen kannattaa toteuttaa pian sivuston julkaisun jälkeen.

Sivusto saattaa olla myös ns. "Noindex" tilassa, jolloin se estää Googlea lisäämästä sivustoa tietokantaansa. Tämä on yleinen tapa pitää ensivedokset poissa Googlesta sivuston rakennusvaiheessa, mikä on saattanut jäädä aktiiviseksi julkaisun jälkeen.

Käymme tässä artikkelissa yleisimmät syyt sivuston näkymättömyyteen Googlessa. Seuraamalla ohjeita varmistat sivustosi näkyvyyden Googlen tietokannasta. 

Onko sinulla kotisivut, jotka eivät näy Googlessa? Oletko harkitsemassa uusia kotisivuja? Lekoja tarjoaa yli 10 vuoden kokemuksella laadukkaat ja 100% varmuudella toimivat kotisivut yrityksellesi.

Kotisivut eivät näy Googlessa lainkaan?

Vaikka yrityksesi kotisivut olisi toteutettu hakukoneoptimoinnin kannalta järkevästi, voivat ne jäädä kokonaan Googlen indeksistä, eli tietokannasta pois. Mikäli Google ei tiedä, että sivusi ovat olemassa, ei se niitä pysty myöskään näyttämään muille. 

Tarkistetaan ensin löytyykö sivustosi Googlen tietokannasta. Tähän on muutama eri tapa, mutta yleisimmät ja helpoimmat tavat löytyvät Googlen omista työkaluista.

Löytyykö verkkosivut Googlen hakutuloksista?

Nopein ja helpoin tapa selvittää näkyvätkö verkkosivusi Googlen indeksissä on kirjoittaa Googleen site:verkkosivunURL. Esimerkiksi site:lekoja.fi

Kotisivut eivät näy Googlessa

Google käy koko tietokantansa läpi, etsien sivustoja, joiden URL koostuu pyydetystä arvosta. Hakua voi myös laajentaa, jos haluat tietää montako sivua verkkosivuiltasi tiettyyn aiheeseen löytyy. 

Esimerkkinä tässä käytetään Lekojan sivuja ja hakuterminä hakukoneoptimointia. Tässä tapauksessa Googleen kirjoitetaan site:lekoja.fi ”hakukoneoptimointi”. Tämä haku kertoo kaikki sivut, jossa sana hakukoneoptimointi on mainittu.
Tarkan vastaavuuden haku Googlessa

Voit myös hakea tiettyä sivua ja tarkistaa löytyykö se Googlen tietokannasta. Tällöin kirjoitat koko URLin hakukenttään. Esimerkkinä site:lekoja.fi/backlinkit-hakukoneoptimoinnissa.

Verkkosivun löytyminen Googlen hakutuloksissa

Tarkista näkyvyytesi Google Search Consolesta

Search Console on Googlen oma työkalu, jonka pääasiallinen tarkoitus on seurata ja ylläpitää sivuston näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa. Jos et ole vielä rekisteröitynyt, luo uusi Google Search Console tili ja seuraa sen jälkeen ohjeistusta normaalisti.

Google Search Console esimerkki

Kun olet kirjautunut sisään Search Console tilillesi, syötä sivustosi url hakukenttään ja paina entteriä. Esimerkkinä käytämme jälleen Lekojan sivustoa.

Search Console indeksointi

Saat seuraavaksi eteesi ilmoituksen sivustosi indeksöinnin tilasta. Jos sivustosi ei ole Googlen tietokannassa, saat alla olevan esimerkin mukaisen näkymän. Voit tässä tapauksessa painaa oikeassa ylänurkassa olevaa ”Request indexing” painiketta. 

Tämä yksittäisen sivun indeksointipyyntö ei kuitenkaan auta, kuin yhden sivun näkyvyyteen. Tämä on hyödyllinen tapa esimerkiksi yksittäisten uusien sivujen nopeampaan indeksointiin, mutta ei sovellu koko sivuston näkyvyyden herättämiseksi.

Verkkosivut eivät näy Googlen hakutuloksissa

Tarkista myös sivuston noindex tila

Noindex kertoo Googlelle, ettei sivustoa saa laittaa tietokantaan. Tämän tarkistus on helppoa ja nopeaa, eikä vaadi sinulta teknistä osaamista juurikaan. Aloitetaan katsomalla lähdekoodi ja tarkistamalla löytyykö noindex tägiä sieltä.

Saat lähdekoodin auki menemällä omille verkkosivuillesi ja painamalla samanaikaisesti CTRL + U. 

Paina tämän jälkeen CTRL + F ja kirjoita hakukenttään noindex. Jos mitään ei löydy, ei myöskään tämä tuota ongelmia ja Googlella on mahdollisuus löytää sivusi.

Noindex korjaaminen WordPressissä

Esimerkki noindex koodista: <meta name=”robots” content=”noindex, nofollow….”>

Mikäli hakusi löytään noindex kohdan ja HTML koodissa näkyy esimerkin mukainen osuus, estää sivustosi Googlen indeksoinnin kokonaan. Tämäkään ei ole vielä syy paniikkiin, sillä korjaus on helppoa ja nopeaa.

Siirry WordPress sivustosi hallintapaneeliin ja valitse ”Asetukset”. Aukeavasta alavalikosta valitse seuraavaksi ”Lukeminen”. Mikäli ”Hakukonenäkyvyys” kohdassa sinulla on rastitettuna ”Kiellä sivuston näkyminne hakukoneissa”, ota se pois ja paina tallenna.

Mikäli sinulla on käytössä välimuistia hyödyntävä plugini, suosittelen nollaamaan tässä kohtaa sivuston välimuistin.

Kuinka poistat noindex tagin WordPressin kautta

Robots.txt

Yksi syy, miksi yrityksesi kotisivut eivät näy Googlessa, on väärin tehty robots.txt tiedosto. Robots.txt tarkoitus on ohjastaa hakurobotteja ja niiden toimintaa. Robots.txt tehtävä on toimia portinvartijana, joka aukaisee ja sulkee ovia. Jos Google on estetty robots.txt tiedostossa, ei sivusto myöskään tule näkymään Googlen hakutuloksissa.

Pääset tarkastamaan oman robots.txt tiedostosi kirjoittamalla sivustosi perään /robots.txt. esimerkiksi: ”www.omasivusi.fi/robots.txt”.

Mikäli sivustosi on estänyt kaikkien hakurobottien pääsyn, on se ilmoitettu seuraavasti:

user-agent: *

disallow: /

Voit lukea lisää robots.txt -tiedostoista ja niiden käytöstä Googlen Search Centralista.

Lisää sivustokartta

Sivustokartan tehtävä on ohjata Googlen ja muiden hakukoneiden hakurobotteja sivustolla. Sivustokartta kertoo Googlelle ja muille hakukoneille, mitkä sivut ovat tärkeitä ja mistä ne löytyy. Se selkeyttää hakuroboteille sivuston rakennetta ja täten nopeuttaa indeksointiprosessia.

Sivustokartta on helppo ja nopea luoda käyttämällä esimerkiksi Yoast SEO, tai Rank Math pluginia. Ne luovat automaattisesti sivustokartan, joka löytyy normaalisti kirjoittamalla selaimeen ”www.sinunverkkosivustosi.fi/sitemap.xml”.

Sivustokartan lisääminen Google Search Consoleen

Kun olet luonut verkkosivuillesi sivustokartan, voit lisätä sen helposti Search Consoleen siirtymällä osioon sivustokartat. Syötä uuden sivustokartan URL-osoite ja paina lähetä. 

Huomaathan, että sivustokartan lähetyksen jälkeen tulokset eivät ole välittömästi huomattavissa, vaan se vie oman aikansa. Normaalisti indeksointia joutuu odottamaan muutamasta päivästä, reiluun viikkoon.

Sivustokartan lisääminen Search Consoleen

Kotisivut sijoittuvat huonosti Googlessa

Mikäli yrityksesi kotisivut löytyvät Googlesta, mutta sijoittuvat huonosti on sivuillesi todennäköisesti tehtävä hakukoneoptimointiin liittyviä toimenpiteitä. Oikein toteutettuna hakukoneoptimointi parantaa yrityksesi näkyvyyttä ja sijoituksia Googlessa ja muissa hakukoneissa.  

Hyvään hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat monet eri mittarit, joista keskeisimpiä ovat jatkuvasti tuotettu, laadukas sisältö, sekä sivuston tekninen toimivuus ja löydettävyys. 

Yhteenveto

Mikäli yrityksesi kotisivut eivät näy Googlessa tarkista seuraavat:

  • Onko verkkosivusi Googlen tietokannassa?
  • Onko sivustosi noindex -tilassa?
  • Onko sivustosi robots.txt konfiguroitu oikein?

Mikäli yrityksesi kotisivut näkyvät Googlessa, mutta sijoittuvat huonosti tarkista seuraavat:

  • Onko yrityksesi verkkosivuilla tarpeeksi laadukasta sisältöä?
  • Ovatko sivut teknisesti kunnossa?
  • Toimivatko sivut myös mobiilissa?
  • Käytätkö oikeita hakutermejä oikeissa paikoissa?
  • Onko  sivustosi liian uusi pärjätäkseen sijoituksissa?
  • Linkittävätkö muut sivut verkkosivuillesi?

Koitko artikkelin hyödylliseksi? Jaa se myös kavereillesi alla olevilla painikkeilla.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Pinterest

Sisällysluettelo

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaamalla uutiskirjeemme pysyt ajan tasalla markkinoinnin ja myynnin mielenkiintoisista aiheista, sekä myös Lekojan toiminnasta. Me emme spämmää tai lähetä turhaa viestejä!

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Backlinkit hakukoneoptimoinnissa kansikuva

Backlinkit hakukoneoptimoinnissa

Backlinkit hakukoneoptimoinnissa ovat yksi tärkeimpiä Googlen sijoitukseen ja luottamukseen vaikuttavia osa-alueita. Niiden hankinta ja kehittäminen eroavat oleellisesti muista hakukoneoptimoinnin osa-alueista, sillä ne vaativat muiden verkkosivujen osallistumista. Mikä on backlink?

Parhaat työkalut hakukoneoptimointiin kansikuva

Parhaat työkalut hakukoneoptimointiin

Parhaat työkalut hakukoneoptimointiin nopeuttavat ja helpottavat työskentelyä huomattavasti. Niiden avulla voidaan myös kerätä dataa ja luoda esityskelpoisia ja helposti ymmärrettäviä raportteja.  Vaikkakin parhaat työkalut hakukoneoptimointiin on hyvin

Miten hakusanatutkimukset oikeasti toimii

Hakusanatutkimus

Mitä hakusanatutkimus tarkoittaa? Hakusanatutkimus on tapa ymmärtää ja dokumentoida paremmin kohdemarkkinaasi, sekä selvittää millaisia asioita asiakkaasi hakevat verkosta.  Se on tärkeä hakukoneoptimoinnin osa-alue, jonka pääasiallinen

yrityksesi kotisivujen tarvekartoitus

Testaa yrityksesi tarve uusille verkkosivuille

6%

Voit testata toimivuuden täältä: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Voit testata tämän kirjoittamalla tärkeimmät tuotteesi, tai palvelusi Googleen ilman yrityksen nimeä.

Verkkosivusi kaipaavat uudistusta!

Suosittelemme uusimaan verkkosivuston niin, että se auttaa yrityksesi myynnin tehostamisessa.

Verkkosivusi ovat hyvässä kunnossa!

Mahtavaa! Sivustosi ovat hyvässä kunnossa ja välitöntä tarvetta uudistukselle ei ole.

Verkkosivusi seuranta ja mittaaminen kaipaavat ehostusta!

Sivuston onnistumisen mittaaminen on äärimmäisen tärkeä osa sivuston kehittämistä. Jos olemassa olevat kipupisteet pystytään tunnistamaan, niihin pystytään myöskin puuttumaan!