Kotisivut yritykselle

Kotisivut ovat usein yrityksen ensimmäinen varsinainen kosketus potentiaaliseen asiakkaaseen. Moni asiakas luo mielikuvansa yrityksestä puhtaasti sen verkkosivujen perusteella.

Sisällysluettelo

Mistä tunnistaa hyvät kotisivut yritykselle?

Yrityksen kotisivuja verrataan hyvin usein käyntikortteihin, mutta todellisuudessa se on huomattavasti henkilökohtaisempaa. Käyntikorttien sijaan hyvin toteutetut kotisivut ovat kuin kutsu omaan kotiin. 

Kutsuvieraat tulevat sisälle ja saavat välittömästi kuvan millaisesta yrityksestä on kyse. Mielikuvaan vaikuttavat talon sisustus, tunnelma ja esimerkiksi kuinka näyttävästi ruokapöytä on katettu.

Verkkosivut antavat yritykselle mahdollisuuden kertoa itsestään, tuotteistaan ja palveluistaan juuri sellaisessa muodossa, kuin ne halutaan esittää. On siis tärkeää, että sivusto on suunniteltu ja toteutettu hyvin. Et varmasti haluaisi päästää kutsuvieraita kotiisi, jos talon katossa on reikiä ja keittiön ruokapöydästä puuttuu kaksi jalkaa.

Hyvät kotisivut kertovat siis todella paljon yrityksestä. Tässä lyhyesti tärkeimmät osa-alueet, mistä tunnistaa hyvät kotisivut.

Hyvät verkkosivut ovat viihtyisät nopeat responsiiviset brändin mukaiset helposti löydettävissä

Viihtyisät ja helppokäyttöiset

Asiakkaasi perustaa usein luottamuksensa sivustoon sen käytettävyyden perusteella. 

Tehdään siis verkkosivuistasi viihtyisät ja helppokäyttöiset.

Toimivat hyvin kaikilla laitteilla

Nettisivujen tekninen toimivuus ja niiden nopea latautuminen ovat käyttäjäkokemuksen avaintekijät. Mobiililaitteet ovat yksi suosituimpia tapoja etsiä tietoa ja niiden käyttö on jatkuvassa kasvussa. 

Seuraavat yrityksen brändiä

On tärkeää, että sivusi näyttävät ja tuntuvat hyvältä. Jos verkkosivusi seuraavat brändisi luomaa kaavaa, saavat ne hyvin suoraviivaisen ja selkeän ulkoasun, joka herättää luottamusta asiakkaissa.

Löytyvät
hyvin Googlesta

Jos verkkosivuja ei ole optimoitu hakukoneita varten oikein, eivät ne myöskään näy hakutuloksissa.

Jotta asiakkaat löytävät yrityksesi tuotteiden, tai palveluiden ääreen on hakukoneoptimointi tärkeää.

Laadukkaat kotisivut yritykselle yli 10 vuoden kokemuksella

Meillä Lekojalla on yli 10 vuoden kokemus verkkosivujen toteutuksesta. Ajan saatossa työkalut ja menetelmät ovat kehittyneet, sekä nettisivujen kriteerit ulkoasun ja käyttökokemuksen suhteen muuttuneet.

Tänä päivänä on entistä tärkeämpää tarjota verkkosivuilla vierailevalle asiakkaalle paras mahdollinen käyttäjäkokemus. Vierailun tulee olla vaivatonta ja oleellisten tietojen pitää löytyä helposti. 

Kotisivujen laadukkaasta ja oikeaoppisesta toteutuksesta vastaa Lekojan toinen perustaja Jonas Hovinen, joka on työskennellyt yli kymmenen vuotta verkkosivustojen kehityksessä asiantuntijatehtävissä, sekä yrittäjänä.

Kuinka nettisivut toteutetaan Lekojalla?

Nettisivut yritykselle ideointi

Kaikki lähtee ideasta

Ideoidaan yhdessä uuden verkkosivusi suunta. Esitietolomakkeen täyttäminen on helppoa, eikä vaadi sinulta juurikaan aikaa. Sovitaan yhdessä suuntaviivat projektille, esim. sivuston laajuus ja julkaisupäivä.

Verkkosivut yritykselle suunnittelu

Suunnittelu ja luonnokset

Toteutamme verkkosivua varten suunnitelmat ja lähdemme tekemään ensimmäisiä luonnoksia, joiden pohjalta itse rakentaminen tapahtuu. Tässä kohtaa teemme myös suunnitelmat sivuston ulkoasuun, sekä sisältöön.

Kotisivut yritykselle luonnos

Rakennusvaihe

Kun luonnokset ja suunnitelmat ovat hyväksytty, voimme edetä projektissa rakennusvaiheeseen. Etenemme sovittujen raamien mukaisesti ja sinulla on mahdollisuus ehdottaa muokkauksia ja parannuksia koko projektin ajan.

Verkkosivujen ylläpito ja hosting

Julkaisu ja ylläpito

Sivustosi julkaistaan, kun olet niihin 100% tyytyväinen. Meille on tärkeää, että saat juuri sellaiset kotisivut, kuin olet toivonut. Julkaisun jälkeen voimme ylläpitää sivustoa ja siihen liittyviä muutoksia maltillista korvausta vastaan.

Toteutus on jaettu viiteen osaan seuraavasti

Projekti aloitetaan aina kattavalla selvityksellä. Älä huoli, me arvostamme kallisarvoista aikaasi, joten emme istuta sinua useiksi tunneiksi pöydän ääreen pohtimaan jokaista yksityiskohtaa. Sen sijaan saat täytettäväksi helpon esitietolomakkeen, jonka avulla tiedämme suuntaviivat projektille.

Esitietolomake pitää sisällään esimerkiksi seuraavia asioita:
  • Yrityksen kuvaus
  • Asiakaskohderyhmän kuvaus
  • Tärkeimmät kilpailijat
  • Mitä toimintoja haluat sivustolle (esimerkkeineen)
Esitietojen saamisen jälkeen pidämme lyhyen palaverin, jossa käymme läpi mahdolliset kysymykset ja muut selvitystä vaativat asiat. Tämän jälkeen tiedämme mihin suuntaan projektia lähdetään viemään ja voimme aloittaa verkkosivujen suunnittelun.

Varsinaisen toteutuksen aikana yhteydenpidon tyyli muuttuu enemmän vuorovaikutteiseksi. Koska sivuston on tarkoitus kuvastaa teidän yritystänne mahdollisimman tarkasti, on tärkeää pitää yhteydenpito aktiivisena läpi projektin.
Verkkosivujen teknistä toteutusta voidaan verrata aikaisemman esimerkin mukaisesti talon perustuksiin. Hyvin toteutettuna siihen ei kiinnitä huomiota, mutta jos se on huonosti toteutettu, saattaa koko talo olla vaarassa.

Toteutamme kaikki verkkosivumme WordPress-järjestelmällä. WordPress on maailman suosituin verkkosivujen julkaisujärjestelmä ja lähes 30% maailman verkkosivuista on rakennettu sitä käyttäen. Meidän kauttamme toteutetut WordPress nettisivut toimivat aina kaikilla laitteilla, eli ovat ns. ”responsiiviset ja varmat kotisivut”.

Jokainen luomamme verkkosivu totetutetaan perustason nopeusoptimoinnilla, sekä hakukoneoptimoinnilla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että yrityksesi kotisivut latautuvat nopeasti ja ne löytyvät paremmin Googlesta.

Teknisen toteutuksen yhteydessä varmistamme mm. seuraavat asiat:
  • Sivusto lataa nopeasti
  • Sivusto toimii mobiilissa ja tietokoneella
  • WordPressin asennus ja asetusten optimointi
  • SSL -suojauksen aktivointi

Teemme sivustostasi upeat ja brändiäsi edustavat. Jos käytämme aikaisempaa esimerkkiä kutsuvieraista ja kodista, on graafisen suunnittelun ja ulkoasun osuus tässä tapauksessa sisustus ja asunnon tyyli. Vaikka kotisivusi olisi täynnä tärkeää ja hyvää sisältöä, kääntää asiakas katseensa nopeasti pois, mikäli sen graafinen ilme on vanhentunut tai huonosti toteutettu.

Yrityksen nettisivujen ulkoasuun vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi:

  • Värit
  • Teemat
  • Valokuvat ja videot
  • Graafiset elementit
  • Tekstin muotoilu ja fontit

Mitä jos yritykselläsi ei ole omia valokuvia tai videoita, joita voidaan hyödyntää sivustolla? Ei hätää, meillä on ammattitason kuvauslaitteet, joilla yrityksesi tuotteet, palvelut ja henkilökunta saadaan edustavasti esille uusia sivuja varten. Ilmoita tässä tapauksessa kuvauksen tarpeesta esitietolomakkeessa.

Sisällöntuotantoa voidaan verrata talon isäntään, tai emäntään. He ylläpitävät vieraiden mielenkiintoa ja kertovat tarinoita. Parhaimmillaan sisälläntuotanto herättää tunteita ja mielenkiintoa, sekä saa vieraat haluamaan kuulla lisää. Isäntänä, tai emäntänä, on sinulla täysi mahdollisuus vakuuttaa vieraasi siitä, että he ovat juuri oikeassa paikassa.

Hyvin toteutetut verkkosivut pitävät sisällään jatkuvaa sisällöntuotantoa, joka on kohdistettu oikealle yleisölle. Hyvä sisällöntuotanto lähtee aina sisältösuunnitelmasta. Me toteutamme sisältösuunnitelman, joka toimii paitsi sivuston aloitukseen, myös pitkälle tulevaisuuteen. Näin pystyt kohdistamaan sivustosi markkinoinnin oikealle yleisölle.

Oikein toteutettuna sisältö auttaa sivustoasi näkymään myös paremmin Googlen hakutuloksissa. Se on yksi tärkeimpiä ja tehokkaimpia hakukoneoptimoinnin osa-alueita.

Sivustosi julkaistaan, kun olet niihin 100% tyytyväinen. Meille on tärkeää, että saat juuri sellaiset kotisivut, kuin olet toivonut. Julkaisun jälkeen tarjoamme käyttökoulutuksen WordPressiin, missä käymme läpi lyhyesti yleisimmät pieniin muutoksiin tarvittavat toimenpiteet.

 

Ylläpidon voi jättää myös halutessaan meille, jolloin hoidamme tarvittavat muutokset sivustolle ja pidämme huolta siitä, että sivusto pysyy ajan tasalla. Ylläpidon laajuudesta sovitaan erikseen ja ne hinnoitellaan Lekojan tuntihinnoittelumallin mukaisesti.

Kuinka paljon kotisivut
maksavat yritykselle?

Kotisivujen hinta vaihtelee Suomessa todella voimakkaasti ja riippuen keneltä kysyy, saattaa vastaus olla muutamasta sadasta aina kymmeniin tuhansiin euroihin. Kotisivujen valmistamisen lisäksi kannattaa huomioida sivuston ylläpitoon liittyvät kulut, sekä muut lisäpalvelut.

Lekojalla kotisivujen hinta määräytyy pitkälti projektin laajuuden mukaan. Meillä verkkosivut räätälöidään aina asiakkaan tarpeen mukaisesti. Projekti voi pitää sisällään pelkän suunnittelun, tai kokonaisvaltaisen ratkaisun aina sisällöntuotantoon ja markkinointiin asti.  

Kotisivujen hintahaitarit

Tuntihinnoittelu Suomessa vaihtelee n. 80-150€ välillä.

Kuinka paljon kotisivujen ylläpito maksaa?

Kotisivujen ylläpito sisältää sivuston päivittämisen, sekä yleisen hallinnoinnin niiden julkaisun jälkeen. Ylläpito yleisesti ottaen kattaa myös uusien ominaisuuksien lisäämisen, sekä yleisimmät pientyöt, kuten tietojen päivittämiset.

Kaikki yritykset eivät tarjoa julkaisun jälkeen tapahtuvaa ylläpitoa verkkosivustolle. Ylläpito veloitetaan normaalisti yrityksen voimassa olevan tuntihinnoittelun mukaisesti, tai kiinteällä vuosihinnalla. Yleensä tämä on noin 50-200€ paikkeilla per kuukausi, riippuen sovituista tunneista, joita kuukausittain sovitaan käytettäväksi.

Lekoja tarjoaa kotisivujen ylläpidon seuraavin ominaisuuksin:

Päivitykset

WordPress ja sen liitännäiset pidetään päivitettynä. 

Varmuuskopiot

Varmuuskopioidaan sivusto säännöllisesti. 

Pienet muutokset

Pienet muutokset voimme toteuttaa sivuille tarvittaessa. 

Muut kustannukset

Tyypillisesti WordPress -sivuston ylläpitoon kuuluu vuosittain laskutettavat hostingpalvelut, domain, sekä mahdolliset lisäosalisenssit. Hosting ja domain kustantavat yhteistyökumppanista (esim. Domainhotelli.fi) riippuen halvimmillaan noin 50€ per vuosi. 

Mahdollisten lisäosien lisenssit maksavat lisäosasta riippuen muutamista kympeistä, useisiin satoihin euroihin per vuosi. Kauttamme saat jatkuvaa konsultointia näiden harkintaan ja tarpeellisuuden arviointiin. Lekojalla näistä ei tule ikinä piilokuluja, vaan kaikki keskustellaan aina avoimesti kanssasi, mikäli näille tarvetta koetaan.

Mitä lisäpalveluita kannattaa harkita?

Kotisivut yritykselle ovat kuin kutsuvieraiden kestitseminen, eli niihin kannattaa varautua kunnolla. 

Meillä Lekojalla on mahdollisuus tukea yrityksesi uusia kotisivuja monella eri tavalla. Kaikki palvelumme kohdistetaan aina olemassa olevaan tarpeeseen. Emme siis myy jäätä eskimoille, vaan juuri sinun tarpeisiisi sopivia ratkaisuja, jotka tehostavat sivustoasi.

Meiltä kotisivut yritykselle saa joko pelkiltään, tai osana isompaa kokonaisuutta. Verkkosivujen pääasiallinen tarkoitus on tukea myyntiä, joten näitä ei kannata missään nimessä ajatella pelkkänä kulueränä. Verkkosivut ovat investointi, joka maksaa itsensä takaisin.

Näitä lisäpalveluita kannattaa harkita:

Lekoja Kumppanuus ulkoistettu markkinointi kaikki palvelut

Kiinnostuitko?

Testaa yrityksesi tarve kotisivuille, tai niiden uudistukselle muutamalla klikkauksella!
Usein kysytyt kysymykset

Usein kysytyt kysymykset

Kotisivujen tekemiseen käytettävä aika riippuu projektin laajuudesta. Tyypillisen kotisivuprojektin kesto on muutamasta viikosta useaan kuukauteen.

Esimerkiksi sisällöntuotanto, valokuvaus, graafinen suunnittelu, ja halutut lisätoiminnot kasvattavat projektille vaadittua aikaa. 

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Nämä kolme termiä tarkoittavat yhtä ja samaa asiaa. 

Kyllä. Lekoja Kumppanuus -ohjelma sisältää myös kotisivut yritykselle. 

Verkkosivusto-projekti on toki laaja ja vaatii reilusti tunteja. Tuntien allokointi ja "lainaaminen" toisilta kuukausilta tarvii suunnitella tällöin verkkosivuston kannalta.

Lue lisää miten markkinoinnin ulkoistaminen, eli Lekoja Kumppanuus sopii sinun projektillesi.

Kotisivut yritykselle ovat koko digitaalisen markkinoinnin ja näkyvyyden perusta. 

Mitä paremmin ne on toteutettu, sitä tehokkaammin se tuottaa yrityksellesi uusia liidejä ja asiakkaita.

yrityksesi kotisivujen tarvekartoitus

Testaa yrityksesi tarve uusille verkkosivuille

6%

Voit testata toimivuuden täältä: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Voit testata tämän kirjoittamalla tärkeimmät tuotteesi, tai palvelusi Googleen ilman yrityksen nimeä.

Verkkosivusi kaipaavat uudistusta!

Suosittelemme uusimaan verkkosivuston niin, että se auttaa yrityksesi myynnin tehostamisessa.

Verkkosivusi ovat hyvässä kunnossa!

Mahtavaa! Sivustosi ovat hyvässä kunnossa ja välitöntä tarvetta uudistukselle ei ole.

Verkkosivusi seuranta ja mittaaminen kaipaavat ehostusta!

Sivuston onnistumisen mittaaminen on äärimmäisen tärkeä osa sivuston kehittämistä. Jos olemassa olevat kipupisteet pystytään tunnistamaan, niihin pystytään myöskin puuttumaan!