Kotisivut yritykselle
Sisällysluettelo
Mistä tunnistaa hyvät kotisivut yritykselle?
Yrityksen kotisivuja verrataan hyvin usein käyntikortteihin, mutta todellisuudessa se on huomattavasti henkilökohtaisempaa. Käyntikorttien sijaan hyvin toteutetut kotisivut ovat kuin kutsu omaan kotiin.
Verkkosivut antavat yritykselle mahdollisuuden kertoa itsestään, tuotteistaan ja palveluistaan juuri sellaisessa muodossa, kuin ne halutaan esittää. On siis tärkeää, että sivusto on suunniteltu ja toteutettu hyvin. Et varmasti haluaisi päästää kutsuvieraita kotiisi, jos talon katossa on reikiä ja keittiön ruokapöydästä puuttuu kaksi jalkaa.
Hyvät verkkosivut ovat viihtyisät nopeat responsiiviset brändin mukaiset helposti löydettävissä
Viihtyisät ja helppokäyttöiset
Asiakkaasi perustaa usein luottamuksensa sivustoon sen käytettävyyden perusteella.
Tehdään siis verkkosivuistasi viihtyisät ja helppokäyttöiset.
Toimivat hyvin kaikilla laitteilla
Nettisivujen tekninen toimivuus ja niiden nopea latautuminen ovat käyttäjäkokemuksen avaintekijät. Mobiililaitteet ovat yksi suosituimpia tapoja etsiä tietoa ja niiden käyttö on jatkuvassa kasvussa.
Seuraavat yrityksen brändiä
On tärkeää, että sivusi näyttävät ja tuntuvat hyvältä. Jos verkkosivusi seuraavat brändisi luomaa kaavaa, saavat ne hyvin suoraviivaisen ja selkeän ulkoasun, joka herättää luottamusta asiakkaissa.
Löytyvät
hyvin Googlesta
Jos verkkosivuja ei ole optimoitu hakukoneita varten oikein, eivät ne myöskään näy hakutuloksissa.
Jotta asiakkaat löytävät yrityksesi tuotteiden, tai palveluiden ääreen on hakukoneoptimointi tärkeää.
Laadukkaat kotisivut yritykselle yli 10 vuoden kokemuksella
Meillä Lekojalla on yli 10 vuoden kokemus verkkosivujen toteutuksesta. Ajan saatossa työkalut ja menetelmät ovat kehittyneet, sekä nettisivujen kriteerit ulkoasun ja käyttökokemuksen suhteen muuttuneet.
Tänä päivänä on entistä tärkeämpää tarjota verkkosivuilla vierailevalle asiakkaalle paras mahdollinen käyttäjäkokemus. Vierailun tulee olla vaivatonta ja oleellisten tietojen pitää löytyä helposti.
Kotisivujen laadukkaasta ja oikeaoppisesta toteutuksesta vastaa Lekojan toinen perustaja Jonas Hovinen, joka on työskennellyt yli kymmenen vuotta verkkosivustojen kehityksessä asiantuntijatehtävissä, sekä yrittäjänä.

Kuinka nettisivut toteutetaan Lekojalla?

Kaikki lähtee ideasta
Ideoidaan yhdessä uuden verkkosivusi suunta. Esitietolomakkeen täyttäminen on helppoa, eikä vaadi sinulta juurikaan aikaa. Sovitaan yhdessä suuntaviivat projektille, esim. sivuston laajuus ja julkaisupäivä.

Suunnittelu ja luonnokset
Toteutamme verkkosivua varten suunnitelmat ja lähdemme tekemään ensimmäisiä luonnoksia, joiden pohjalta itse rakentaminen tapahtuu. Tässä kohtaa teemme myös suunnitelmat sivuston ulkoasuun, sekä sisältöön.

Rakennusvaihe
Kun luonnokset ja suunnitelmat ovat hyväksytty, voimme edetä projektissa rakennusvaiheeseen. Etenemme sovittujen raamien mukaisesti ja sinulla on mahdollisuus ehdottaa muokkauksia ja parannuksia koko projektin ajan.

Julkaisu ja ylläpito
Sivustosi julkaistaan, kun olet niihin 100% tyytyväinen. Meille on tärkeää, että saat juuri sellaiset kotisivut, kuin olet toivonut. Julkaisun jälkeen voimme ylläpitää sivustoa ja siihen liittyviä muutoksia maltillista korvausta vastaan.
Toteutus on jaettu viiteen osaan seuraavasti
Esitietolomake pitää sisällään esimerkiksi seuraavia asioita:
- Yrityksen kuvaus
- Asiakaskohderyhmän kuvaus
- Tärkeimmät kilpailijat
- Mitä toimintoja haluat sivustolle (esimerkkeineen)
Varsinaisen toteutuksen aikana yhteydenpidon tyyli muuttuu enemmän vuorovaikutteiseksi. Koska sivuston on tarkoitus kuvastaa teidän yritystänne mahdollisimman tarkasti, on tärkeää pitää yhteydenpito aktiivisena läpi projektin.
Toteutamme kaikki verkkosivumme WordPress-järjestelmällä. WordPress on maailman suosituin verkkosivujen julkaisujärjestelmä ja lähes 30% maailman verkkosivuista on rakennettu sitä käyttäen. Meidän kauttamme toteutetut WordPress nettisivut toimivat aina kaikilla laitteilla, eli ovat ns. ”responsiiviset ja varmat kotisivut”.
Jokainen luomamme verkkosivu totetutetaan perustason nopeusoptimoinnilla, sekä hakukoneoptimoinnilla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että yrityksesi kotisivut latautuvat nopeasti ja ne löytyvät paremmin Googlesta.
Teknisen toteutuksen yhteydessä varmistamme mm. seuraavat asiat:
- Sivusto lataa nopeasti
- Sivusto toimii mobiilissa ja tietokoneella
- WordPressin asennus ja asetusten optimointi
- SSL -suojauksen aktivointi
Teemme sivustostasi upeat ja brändiäsi edustavat. Jos käytämme aikaisempaa esimerkkiä kutsuvieraista ja kodista, on graafisen suunnittelun ja ulkoasun osuus tässä tapauksessa sisustus ja asunnon tyyli. Vaikka kotisivusi olisi täynnä tärkeää ja hyvää sisältöä, kääntää asiakas katseensa nopeasti pois, mikäli sen graafinen ilme on vanhentunut tai huonosti toteutettu.
Yrityksen nettisivujen ulkoasuun vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi:
- Värit
- Teemat
- Valokuvat ja videot
- Graafiset elementit
- Tekstin muotoilu ja fontit
Mitä jos yritykselläsi ei ole omia valokuvia tai videoita, joita voidaan hyödyntää sivustolla? Ei hätää, meillä on ammattitason kuvauslaitteet, joilla yrityksesi tuotteet, palvelut ja henkilökunta saadaan edustavasti esille uusia sivuja varten. Ilmoita tässä tapauksessa kuvauksen tarpeesta esitietolomakkeessa.
Hyvin toteutetut verkkosivut pitävät sisällään jatkuvaa sisällöntuotantoa, joka on kohdistettu oikealle yleisölle. Hyvä sisällöntuotanto lähtee aina sisältösuunnitelmasta. Me toteutamme sisältösuunnitelman, joka toimii paitsi sivuston aloitukseen, myös pitkälle tulevaisuuteen. Näin pystyt kohdistamaan sivustosi markkinoinnin oikealle yleisölle.
Oikein toteutettuna sisältö auttaa sivustoasi näkymään myös paremmin Googlen hakutuloksissa. Se on yksi tärkeimpiä ja tehokkaimpia hakukoneoptimoinnin osa-alueita.
Sivustosi julkaistaan, kun olet niihin 100% tyytyväinen. Meille on tärkeää, että saat juuri sellaiset kotisivut, kuin olet toivonut. Julkaisun jälkeen tarjoamme käyttökoulutuksen WordPressiin, missä käymme läpi lyhyesti yleisimmät pieniin muutoksiin tarvittavat toimenpiteet.
Ylläpidon voi jättää myös halutessaan meille, jolloin hoidamme tarvittavat muutokset sivustolle ja pidämme huolta siitä, että sivusto pysyy ajan tasalla. Ylläpidon laajuudesta sovitaan erikseen ja ne hinnoitellaan Lekojan tuntihinnoittelumallin mukaisesti.

Kuinka paljon kotisivut
maksavat yritykselle?
Kotisivujen hinta vaihtelee Suomessa todella voimakkaasti ja riippuen keneltä kysyy, saattaa vastaus olla muutamasta sadasta aina kymmeniin tuhansiin euroihin. Kotisivujen valmistamisen lisäksi kannattaa huomioida sivuston ylläpitoon liittyvät kulut, sekä muut lisäpalvelut.
Lekojalla kotisivujen hinta määräytyy pitkälti projektin laajuuden mukaan. Meillä verkkosivut räätälöidään aina asiakkaan tarpeen mukaisesti. Projekti voi pitää sisällään pelkän suunnittelun, tai kokonaisvaltaisen ratkaisun aina sisällöntuotantoon ja markkinointiin asti.
Kotisivujen hintahaitarit
Tuntihinnoittelu Suomessa vaihtelee n. 80-150€ välillä.
Tein itse ja säästin
Kotisivut yritykselle on mahdollista tehdä myös itsenäisesti, ilman markkinointitoimiston, tai koodarin apua. Tätä varten on suunniteltu erilaisia työkaluja, kuten Wix ja Squarespace.Hinta 0€ onkin sitten vähän kyseenalainen, sillä jokaisen verkkosivun ylläpito maksaa aina vähintäänkin Webhotellin ja domainin, sekä mahdollisen työkalun hinnoista. Muutama sata euroa / vuosi menee näihin joka tapauksessa.Sivujen tekeminen on myös todella työlästä ja vie paljon aikaa, joten kannattaa laskea myös omalle ajalle hinta, mikäli sivuston tekemistä itse on harkitsemassa.Edulliset verkkosivut
Yleisin hintahaarukka onepage-sivuille, eli yhden sivun sivustolle. Jostain saattaa löytää koko sivuston tähän hintaan, mutta näihin kannattaa varautua hyvin skeptisesti.
Yleisesti ajatellen 1000-1500€ sivut vastaavat yleisen tuntihinnoittelun mukaan noin 10 tunnin työpanosta. Käytännössä useamman sivun verkkosivuston toteutus on täysin mahdotonta tässä ajassa.
Tässä hintahaarukassa suosittelen harkitsemaan vielä nettisivujen tekemistä itse. Jos kuitenkin etsit yhden sivun verkkosivustoa, on tämä hintahaarukka sopiva siihen tarpeeseen.
Hyvät verkkosivut
Valtaosa freelancereista ja pienistä mainostoimistoista tarjoaa tähän hintaan jo useamman sivun verkkosivustoja. Myös isommat toimistot alkavat kiinnostua ja saattavat tarjota pienempää pakettia tähän hintahaarukkaan.
Yleisesti ajatellen 3000-4000€ sivut vastaavat yleisen tuntihinnoittelun mukaan noin 30-40 tunnin työpanosta, eli noin yhtä työviikkoa.
Tässä hintahaarukassa saatat saada myös sisällöntuotantoa sivuille, riippuen vähän tekijästä ja projektin muusta laajuudesta.
Laajemmat verkkosivut
Yli neljän tuhannen euron sivuissa on jo huomattava lisäarvo joko laadussa, tai sisällön määrässä.
4000€ rajapyykki on yleensä se erottava tekijä kokeneen WordPress-kehittäjän ja harrastelijan välillä. Kokeneemmat ammattilaiset harvoin tekevät alle 4 000€ projekteja, mutta poikkeuksia on luonnollisesti maailma pullollaan.
Tässä hintahaarukassa on oletettavaa, että sivuston mukana tulee myös sisällöntuotantoa, tai hakukoneoptimointia, tai joitain muita kevyitä lisäpalveluita.
Isot verkkosivustot ja verkkokaupat
Kymmenen tuhannen euron raja menee yleensä rikki, kun puhutaan isommista projektikokonaisuuksista. Tämä voi tarkoittaa joko isompaa sivustoa, tai muita palveluita, jotka kasataan sivuston päälle.
Myös valtaosa verkkokaupoista sijoittuu tähän hintahaarukkaan. Verkkokaupat ovat kokonaisuutena aina laajoja ja vaativat huomattavasti enemmän töitä, kuin perinteiset verkkosivut.
Tässä hintahaarukassa on hyvin oletettavaa, että paketti sisältää sisällöntuotannon, sekä muita verkkosivuprojektille ominaisia lisäpalveluita. Esimerkiksi valokuvaus, graafinen suunnittelu jne.
Kuinka paljon kotisivujen ylläpito maksaa?
Kotisivujen ylläpito sisältää sivuston päivittämisen, sekä yleisen hallinnoinnin niiden julkaisun jälkeen. Ylläpito yleisesti ottaen kattaa myös uusien ominaisuuksien lisäämisen, sekä yleisimmät pientyöt, kuten tietojen päivittämiset.
Kaikki yritykset eivät tarjoa julkaisun jälkeen tapahtuvaa ylläpitoa verkkosivustolle. Ylläpito veloitetaan normaalisti yrityksen voimassa olevan tuntihinnoittelun mukaisesti, tai kiinteällä vuosihinnalla. Yleensä tämä on noin 50-200€ paikkeilla per kuukausi, riippuen sovituista tunneista, joita kuukausittain sovitaan käytettäväksi.
Lekoja tarjoaa kotisivujen ylläpidon seuraavin ominaisuuksin:
Päivitykset
WordPress ja sen liitännäiset pidetään päivitettynä.
Varmuuskopiot
Varmuuskopioidaan sivusto säännöllisesti.
Pienet muutokset
Pienet muutokset voimme toteuttaa sivuille tarvittaessa.
Muut kustannukset
Tyypillisesti WordPress -sivuston ylläpitoon kuuluu vuosittain laskutettavat hostingpalvelut, domain, sekä mahdolliset lisäosalisenssit. Hosting ja domain kustantavat yhteistyökumppanista (esim. Domainhotelli.fi) riippuen halvimmillaan noin 50€ per vuosi.
Mahdollisten lisäosien lisenssit maksavat lisäosasta riippuen muutamista kympeistä, useisiin satoihin euroihin per vuosi. Kauttamme saat jatkuvaa konsultointia näiden harkintaan ja tarpeellisuuden arviointiin. Lekojalla näistä ei tule ikinä piilokuluja, vaan kaikki keskustellaan aina avoimesti kanssasi, mikäli näille tarvetta koetaan.
Mitä lisäpalveluita kannattaa harkita?
Kotisivut yritykselle ovat kuin kutsuvieraiden kestitseminen, eli niihin kannattaa varautua kunnolla.
Meillä Lekojalla on mahdollisuus tukea yrityksesi uusia kotisivuja monella eri tavalla. Kaikki palvelumme kohdistetaan aina olemassa olevaan tarpeeseen. Emme siis myy jäätä eskimoille, vaan juuri sinun tarpeisiisi sopivia ratkaisuja, jotka tehostavat sivustoasi.
Meiltä kotisivut yritykselle saa joko pelkiltään, tai osana isompaa kokonaisuutta. Verkkosivujen pääasiallinen tarkoitus on tukea myyntiä, joten näitä ei kannata missään nimessä ajatella pelkkänä kulueränä. Verkkosivut ovat investointi, joka maksaa itsensä takaisin.
Näitä lisäpalveluita kannattaa harkita:
- WordPress -sivujen ylläpito
- Sisällöntuotanto
- Hakukoneoptimointi (SEO)
- Graafinen suunnittelu ja editointi
- Valokuvaus ja videokuvaus
- SoMe-tilien rakentaminen ja ylläpito
- Brändisuunnittelu ja -kehitys
- Markkinoinnin neuvonta ja tuki

Kiinnostuitko?

Usein kysytyt kysymykset
Kuinka kauan uusien kotisivujen tekeminen kestää?
Kotisivujen tekemiseen käytettävä aika riippuu projektin laajuudesta. Tyypillisen kotisivuprojektin kesto on muutamasta viikosta useaan kuukauteen.
Esimerkiksi sisällöntuotanto, valokuvaus, graafinen suunnittelu, ja halutut lisätoiminnot kasvattavat projektille vaadittua aikaa.
Mitä eroa on verkkosivulla, kotisivulla ja nettisivulla?
Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Nämä kolme termiä tarkoittavat yhtä ja samaa asiaa.
Sisältyykö verkkosivut Lekoja Kumppanuuteen?
Kyllä. Lekoja Kumppanuus -ohjelma sisältää myös kotisivut yritykselle.
Verkkosivusto-projekti on toki laaja ja vaatii reilusti tunteja. Tuntien allokointi ja "lainaaminen" toisilta kuukausilta tarvii suunnitella tällöin verkkosivuston kannalta.
Lue lisää miten markkinoinnin ulkoistaminen, eli Lekoja Kumppanuus sopii sinun projektillesi.
Miksi tarvitsen kotisivut yritykselle?
Kotisivut yritykselle ovat koko digitaalisen markkinoinnin ja näkyvyyden perusta.
Mitä paremmin ne on toteutettu, sitä tehokkaammin se tuottaa yrityksellesi uusia liidejä ja asiakkaita.