Hakukoneoptimointi
Sisällysluettelo
Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa?
Hakukoneoptimointi on välttämätön ja jatkuva prosessi, jonka avulla yrityksesi verkkosivusto näkyy paremmin hakukoneiden tuloksissa.
Se mahdollistaa orgaanisen uusasiakashankinnan näyttämällä yrityksesi palvelut ja tuotteet potentiaalisille asiakkailla silloin, kun he ovat jo valmiiksi kiinnostuneet aiheesta ja tekevät siihen liittyviä hakuja Googlessa tai muissa hakukoneissa.
Toisin kuin maksullisessa Google-mainonnassa, hakukoneoptimoinnista ei veloiteta kävijämäärän tai näyttökertojen mukaan. Siinä on käytännössä katsoen loputtomat mahdollisuudet kasvuun.
- Parantaa yrityksesi näkyvyyttä
- Kasvattaa yrityksesi uskottavuutta
- 100% orgaanista liikennettä
- Ei vaadi mediabudjettia

3 faktaa suomalaisesta googlettajasta
Suomessa tehdään yli 30 miljoonaa hakua päivässä
yli 90% löytää etsimänsä Googlen ensimmäiseltä sivulta
yli 30% klikkaa googlen ensimmäistä hakutulosta

Miten hakukoneoptimointi auttaa yritystäsi käytännössä?
Tässä esimerkissä päähenkilönä on Arto Autoilija. Artolla on vuoden 2006 Toyota Yaris, jota hän kutsuu luottoratsukseen, sillä se ei ole pettänyt häntä näiden monien vuosien aikana kertaakaan.
Työmatkalla Arton auto kuitenkin lyyhistyy, eikä lähde enää käyntiin. Moottorivalo syttyy palamaan ja autosta kuuluu ikävää kolinaa. Miten Arto reagoi? Jätetään kirosanat ja muu ensireagointi pois pelistä ja keskitytään käytännön tekoihin.
Arto ottaa puhelimen käteensä ja etsii lähintä hinauspalvelua, tai autokorjaamoa. Hän käyttää hakukoneena Googlea ja löytää välittömästi vastauksen ongelmaansa. Arton auto saatiin korjaamolle ja korjaamoyrittäjä sai Artosta täysin orgaanisesti asiakkaan hakukoneoptimoinnin avulla, sillä hänen yrityksensä palvelut olivat helposti löydettävissä Googlesta.
Käännetään aihe pois autoista ja kohdistetaan se sinun yrityksesi palveluihin…
- Olisiko arto löytänyt sinun palvelusi Googlesta?
- Olisiko arto jäänyt sivuillesi, ovatko ne luotettavan oloiset?
- Onko yhteydenotto helppoa?
Hakukoneoptimoinnin ulkoistaminen
Hakukoneoptimointi on hankala ja todella laaja käsite. Se on yrityksen näkyvyyden kannalta yksi tärkeimpiä asioita ja se mahdollistaa orgaanisen uusasiakashankinnan, jonka tehokkuuteen pystyy itse vaikuttamaan.
Luottamalla hakukoneoptimointisi Lekoja Consultingin osaaviin käsiin, varmistat yrityksesi näkyvyyden Googlen hakutuloksissa. Menestyksekkäästä hakukoneoptimoinnista vastaa Lekojan toinen perustaja Jonas Hovinen, joka on työskennellyt vuosia hakukoneoptimoinnin asiantuntijatehtävissä, sekä yrittäjänä.

Mitä hakukoneoptimointi palveluna sisältää?
Palvelukokonaisuutena hakukoneoptimointi on todella laaja. Se käsittää koko verkkosivuston oikeaoppisen optimoinnin. Aiheita joita optimoimme ovat mm. kävijöiden viihtyvyysmittarit, sivuston graafiset ominaisuudet, tekninen optimointi ja koodaus, linkitykset, sisältöoptimointi, sekä paljon muuta.
Verkkosivujen auditointi
Luodaan yksityiskohtainen nykytila-analyysi verkkosivuista
Hakusanatutkimus
Auttaa ymmärtämään paremmin asiakasprofiilia
Tekninen hakukoneoptimointi
Korjataan havaitut tekniset ongelmat
Sisältöoptimointi
Tehostetaan olemassa olevaa sisältöä
Datan seuranta ja analysointi
Toiminnan jatkuva kehitys datan avulla

Kuinka paljon
hakukoneoptimointi maksaa?
Hakukoneoptimointi, kuten kaikki muutkin Lekoja Consultingin palvelut räätälöidään aina asiakkaan tarpeen mukaisesti. Palvelun hinta määräytyy laajuuden ja siihen käytettyjen tuntien mukaisesti. Tässä muutama esimerkki mitä hakukoneoptimointi yleisesti maksaa, sekä yleisimmät hinnoittelumallit Suomessa:
hakukoneoptimointi kuukausiveloituksella
Kuukausiveloituksellinen hakukoneoptimointi pitää tyypillisesti sisällään aloitusmaksun, sekä kiinteän kuukausimaksun. Tämä on hyvin yleinen veloitusmalli markkinointitoimistoille ja isommille toimijoille. Tuntihinnoittelu Suomessa vaihtelee 50-250€ välillä.
Aloitusmaksuun sisältyy usein optimoinnille välttämätön auditointi, sekä hakusanatutkimus. Riippuen tekijästä aloitusmaksun hinta vaihtelee 800-3500€ välillä.
Kiinteä kuukausiveloitus kattaa jatkuvan optimoinnin työn, jolla pyritään parantamaan tai ylläpitämään saatuja tuloksia. Kuukausiveloituksen hinnat vaihtelevat 400-2000€ välillä. Hintaan vaikuttavat käytetyt tunnit, sekä tekijän osaaminen.
hakukoneoptimointi kertaveloituksella
Kertaveloituksella toteutettu ”projektiluontoinen” hakukoneoptimointi on hyvin usein toteutustavaltaan konsultointia, tai koulutusta. Näissä hyvin tyypillisesti asiakkaalle kerrotaan ongelmista ja kehityskohteista, mutta varsinainen apu on käytännössä mahdotonta toteuttaa ilman jatkuvaa seurantaa ja kehitystä.
Kertamaksullisten projektien hinnat vaihtelevat 500€ ja kymmenien tuhansien eurojen välillä, riippuen projektin laajuudesta ja tehdäänkö muutokset sivustoon osana projektia.
Meillä asiat on tehty helpommaksi Lekoja Kumppanuus® -palvelun avulla:
- Saat kaikki markkinointipalvelut yhdellä sopimuksella
- joustava ja helppo tapa toteuttaa yrityksesi markkinointi
- Sopimusta ei rajoita palvelunimikkeet vaan sovitut tunnit
- Teemme tuntien allokointiin ehdotukset
- Toimii kuten ulkoistettu markkinointipäällikkö
Lue lisää hakukoneoptimoinnista
Heräsikö kiinnostuksesi hakukoneoptimointiin? Kasasimme tähän listan aiheeseen liittyvistä blogiartikkeleista. Artikkelit menevät pintaa syvemmälle nimettyihin aiheisiin.
Usein kysytyt kysymykset
Kuinka nopeasti hakukoneoptimoinnin tulokset näkyvät?
Hakukoneoptimoinnin tulokset eivät ole välittömästi nähtävissä, vaan ne vievät aikaa. Lähes aina uusien artikkeleiden luomisen ja toivotun tuloksen välissä on useampia kuukausia aikaa.
Mikäli sivustosi tai optimoitava sisältö on ollut pidempään Googlen indeksissä, on tähän tehtävien muutosten tulokset huomattavasti nopeampia.
Miksi hakukoneoptimointia kannattaa ylläpitää jatkuvasti?
Googlen kärkisijoitukset ovat äärimmäisen kovasti kilpailtuja, joten kilpailijasi vastaavat hakutulostesi nousuun agressiivisesti. On siis äärimmäisen tärkeää pysyä aallon harjalla ja kehittää omaa sisältöään jatkuvasti.
Toinen massiivinen syy jatkuvaan ylläpitoon on Googlen jatkuvasti vaihtuvat algoritmit. Google päivittää jatkuvasti omaa toimintamalliansa, sekä sijoitusten määrittämiseen vaikuttavia syitä. Se vaatii siis jatkuvaa opiskelua ja tiedon ylläpitoa, jotta näiden muutosten tahdissa voi pysyä ja omat sijoituksensa säilyttää Googlessa.
Voiko Lekoja Consulting taata yrityksellesi Googlen 1. sijoitukset?
Koska Lekoja Consulting ei kontrolloi Googlen sijoituksia tai sen alati vaihtuvia algoritmeja, emme voi valitettavasti taata tiettyjä numeraalisia sijoituksia.
Mitä voimme taata, on huomattavaa kasvua orgaanisessa liikenteessä, sekä kasvattaa huomattavasti mahdollisuuksia pärjätä Googlen kilpaillulla markkinalla.
Kannattaako minun tehdä hakukoneoptimoinnin lisäksi myös maksullista markkinointia?
Vaikkakaan maksullinen markkinointi ei suoranaisesti vaikuta hakukoneoptimointiin, on siitä kuitenkin suhteellista hyötyä sen kehittämisessä.
Maksullisen markkinoinnin (PPC tai Pay-Per-Click) kautta tullut sivustoliikenne antaa arvokasta tietoa siitä, mitkä sivut kiinnostavat potentiaalisia asiakkaita, olivat ne maksettuja tai ei. Tätä tietoa voi käyttää koko sivuston laajaan kehitykseen.
