Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi auttaa asiakkaitasi löytämään tiensä yrityksesi palveluiden ääreen parantamalla sivustosi näkyvyyttä Googlessa.

Sisällysluettelo

Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa?

Hakukoneoptimointi on välttämätön ja jatkuva prosessi, jonka avulla yrityksesi verkkosivusto näkyy paremmin hakukoneiden tuloksissa. 

Se mahdollistaa orgaanisen uusasiakashankinnan näyttämällä yrityksesi palvelut ja tuotteet potentiaalisille asiakkailla silloin, kun he ovat jo valmiiksi kiinnostuneet aiheesta ja tekevät siihen liittyviä hakuja Googlessa tai muissa hakukoneissa.

Toisin kuin maksullisessa Google-mainonnassa, hakukoneoptimoinnista ei veloiteta kävijämäärän tai näyttökertojen mukaan. Siinä on käytännössä katsoen loputtomat mahdollisuudet kasvuun. 

Miten hakukoneoptimointi toimii

3 faktaa suomalaisesta googlettajasta

Suomessa tehdään yli 30 miljoonaa hakua päivässä

yli 90% löytää etsimänsä Googlen ensimmäiseltä sivulta

yli 30% klikkaa googlen ensimmäistä hakutulosta

Hakukoneoptimointi käytännön esimerkki

Miten hakukoneoptimointi auttaa yritystäsi käytännössä?

Tässä esimerkissä päähenkilönä on Arto Autoilija. Artolla on vuoden 2006 Toyota Yaris, jota hän kutsuu luottoratsukseen, sillä se ei ole pettänyt häntä näiden monien vuosien aikana kertaakaan.

Työmatkalla Arton auto kuitenkin lyyhistyy, eikä lähde enää käyntiin. Moottorivalo syttyy palamaan ja autosta kuuluu ikävää  kolinaa. Miten Arto reagoi? Jätetään kirosanat ja muu ensireagointi pois pelistä ja keskitytään käytännön tekoihin.

Arto ottaa puhelimen käteensä ja etsii lähintä hinauspalvelua, tai autokorjaamoa. Hän käyttää hakukoneena Googlea ja löytää välittömästi vastauksen ongelmaansa. Arton auto saatiin korjaamolle ja korjaamoyrittäjä sai Artosta täysin orgaanisesti asiakkaan hakukoneoptimoinnin avulla, sillä hänen yrityksensä palvelut olivat helposti löydettävissä Googlesta.

Käännetään aihe pois autoista ja kohdistetaan se sinun yrityksesi palveluihin…

Hakukoneoptimoinnin ulkoistaminen

Hakukoneoptimointi on hankala ja todella laaja käsite. Se on yrityksen näkyvyyden kannalta yksi tärkeimpiä asioita ja se mahdollistaa orgaanisen uusasiakashankinnan, jonka tehokkuuteen pystyy itse vaikuttamaan.

Luottamalla hakukoneoptimointisi Lekoja Consultingin osaaviin käsiin, varmistat yrityksesi näkyvyyden Googlen hakutuloksissa. Menestyksekkäästä hakukoneoptimoinnista vastaa Lekojan toinen perustaja Jonas Hovinen, joka on työskennellyt vuosia hakukoneoptimoinnin asiantuntijatehtävissä, sekä yrittäjänä.

Markkinointikonsultti Jonas Hovinen

Mitä hakukoneoptimointi palveluna sisältää?

Palvelukokonaisuutena hakukoneoptimointi on todella laaja. Se käsittää koko verkkosivuston oikeaoppisen optimoinnin. Aiheita joita optimoimme ovat mm. kävijöiden viihtyvyysmittarit, sivuston graafiset ominaisuudet, tekninen optimointi ja koodaus, linkitykset, sisältöoptimointi, sekä paljon muuta.

Verkkosivujen auditointi

Luodaan yksityiskohtainen nykytila-analyysi verkkosivuista

Verkkosivujen auditointi on ensimmäinen osa ulkoistettavaa hakukoneoptimointipalvelua. Teemme auditoinnin pohjalta yksityiskohtaisen nykytila-analyysin, määritämme kehityskohteet, sekä dokumentoimme nämä kaikki osaksi toimenpidesuunnitelmaa.

Hakusanatutkimus

Auttaa ymmärtämään paremmin asiakasprofiilia

Hakusanatutkimus on tapa ymmärtää ja dokumentoida paremmin kohdemarkkinaasi, sekä selvittää millaisia asioita asiakkaasi hakevat verkosta. Se on välttämätön osa toimivaa hakukoneoptimointia.

Tekninen hakukoneoptimointi

Korjataan havaitut tekniset ongelmat

Sivuston tekninen optimointi korjaa auditoinnin yhteydessä todetut ja toimenpidesuunnitelmaan kirjatut ongelmat.

Sisältöoptimointi

Tehostetaan olemassa olevaa sisältöä

Sisältöoptimointi on yksi tärkeimpiä osa-alueita hakukoneoptimoinnissa. Sen avulla saadaan sisältö vastaamaan Googlen kriteerejä ja samalla luodaan uutta ja mielenkiintoista sisältöä lukijoille.

Datan seuranta ja analysointi

Toiminnan jatkuva kehitys datan avulla

Seuraamme jatkuvasti Google Search Console ja Google Analytics dataa. Datan pohjalta kehitetään toimintaa ja tehostetaan osa-alueita, jotka tarvitsevat eniten huomiota. Havainnot dokumentoidaan ja raportoidaan asiakkaalle.
Kuinka paljon hakukoneoptimointi maksaa

Kuinka paljon
hakukoneoptimointi maksaa?

Hakukoneoptimointi, kuten kaikki muutkin Lekoja Consultingin palvelut räätälöidään aina asiakkaan tarpeen mukaisesti. Palvelun hinta määräytyy laajuuden ja siihen käytettyjen tuntien mukaisesti. Tässä muutama esimerkki mitä hakukoneoptimointi yleisesti maksaa, sekä yleisimmät hinnoittelumallit Suomessa:

hakukoneoptimointi kuukausiveloituksella

Kuukausiveloituksellinen hakukoneoptimointi pitää tyypillisesti sisällään aloitusmaksun, sekä kiinteän kuukausimaksun. Tämä on hyvin yleinen veloitusmalli markkinointitoimistoille ja isommille toimijoille. Tuntihinnoittelu Suomessa vaihtelee 50-250€ välillä.

Aloitusmaksuun sisältyy usein optimoinnille välttämätön auditointi, sekä hakusanatutkimus. Riippuen tekijästä aloitusmaksun hinta vaihtelee 800-3500€ välillä.

Kiinteä kuukausiveloitus kattaa jatkuvan optimoinnin työn, jolla pyritään parantamaan tai ylläpitämään saatuja tuloksia. Kuukausiveloituksen hinnat vaihtelevat 400-2000€ välillä. Hintaan vaikuttavat käytetyt tunnit, sekä tekijän osaaminen.

hakukoneoptimointi kertaveloituksella

Kertaveloituksella toteutettu ”projektiluontoinen” hakukoneoptimointi on hyvin usein toteutustavaltaan konsultointia, tai koulutusta. Näissä hyvin tyypillisesti asiakkaalle kerrotaan ongelmista ja kehityskohteista, mutta varsinainen apu on käytännössä mahdotonta toteuttaa ilman jatkuvaa seurantaa ja kehitystä. 

Kertamaksullisten projektien hinnat vaihtelevat 500€ ja kymmenien tuhansien eurojen välillä, riippuen projektin laajuudesta ja tehdäänkö muutokset sivustoon osana projektia.

Meillä asiat on tehty helpommaksi Lekoja Kumppanuus® -palvelun avulla:

Lue lisää hakukoneoptimoinnista

Heräsikö kiinnostuksesi hakukoneoptimointiin? Kasasimme tähän listan aiheeseen liittyvistä blogiartikkeleista. Artikkelit menevät pintaa syvemmälle nimettyihin aiheisiin.

Usein kysytyt kysymykset

Hakukoneoptimoinnin tulokset eivät ole välittömästi nähtävissä, vaan ne vievät aikaa. Lähes aina uusien artikkeleiden luomisen ja toivotun tuloksen välissä on useampia kuukausia aikaa.

 

Mikäli sivustosi tai optimoitava sisältö on ollut pidempään Googlen indeksissä, on tähän tehtävien muutosten tulokset huomattavasti nopeampia.

Googlen kärkisijoitukset ovat äärimmäisen kovasti kilpailtuja, joten kilpailijasi vastaavat hakutulostesi nousuun agressiivisesti. On siis äärimmäisen tärkeää pysyä aallon harjalla ja kehittää omaa sisältöään jatkuvasti.

 

Toinen massiivinen syy jatkuvaan ylläpitoon on Googlen jatkuvasti vaihtuvat algoritmit. Google päivittää jatkuvasti omaa toimintamalliansa, sekä sijoitusten määrittämiseen vaikuttavia syitä. Se vaatii siis jatkuvaa opiskelua ja tiedon ylläpitoa, jotta näiden muutosten tahdissa voi pysyä ja omat sijoituksensa säilyttää Googlessa.

Koska Lekoja Consulting ei kontrolloi Googlen sijoituksia tai sen alati vaihtuvia algoritmeja, emme voi valitettavasti taata tiettyjä numeraalisia sijoituksia.

 

Mitä voimme taata, on huomattavaa kasvua orgaanisessa liikenteessä, sekä kasvattaa huomattavasti mahdollisuuksia pärjätä Googlen kilpaillulla markkinalla.

Vaikkakaan maksullinen markkinointi ei suoranaisesti vaikuta hakukoneoptimointiin, on siitä kuitenkin suhteellista hyötyä sen kehittämisessä.

 

Maksullisen markkinoinnin (PPC tai Pay-Per-Click) kautta tullut sivustoliikenne antaa arvokasta tietoa siitä, mitkä sivut kiinnostavat potentiaalisia asiakkaita, olivat ne maksettuja tai ei. Tätä tietoa voi käyttää koko sivuston laajaan kehitykseen.

Usein kysytyt kysymykset

yrityksesi kotisivujen tarvekartoitus

Testaa yrityksesi tarve uusille verkkosivuille

6%

Voit testata toimivuuden täältä: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Voit testata tämän kirjoittamalla tärkeimmät tuotteesi, tai palvelusi Googleen ilman yrityksen nimeä.

Verkkosivusi kaipaavat uudistusta!

Suosittelemme uusimaan verkkosivuston niin, että se auttaa yrityksesi myynnin tehostamisessa.

Verkkosivusi ovat hyvässä kunnossa!

Mahtavaa! Sivustosi ovat hyvässä kunnossa ja välitöntä tarvetta uudistukselle ei ole.

Verkkosivusi seuranta ja mittaaminen kaipaavat ehostusta!

Sivuston onnistumisen mittaaminen on äärimmäisen tärkeä osa sivuston kehittämistä. Jos olemassa olevat kipupisteet pystytään tunnistamaan, niihin pystytään myöskin puuttumaan!