Backlinkit hakukoneoptimoinnissa

Backlinkit hakukoneoptimoinnissa kansikuva

Table of Contents

Backlinkit hakukoneoptimoinnissa ovat yksi tärkeimpiä Googlen sijoitukseen ja luottamukseen vaikuttavia osa-alueita. Niiden hankinta ja kehittäminen eroavat oleellisesti muista hakukoneoptimoinnin osa-alueista, sillä ne vaativat muiden verkkosivujen osallistumista.

Mikä on backlink?

Backlink on kaikessa yksinkertaisuudessaan ulkoinen linkki sivustolta toiselle. Sisäisten linkkien tehtävä on helpottaa sivuston sisäistä navigointia, kun taas ulkoisten linkkien tehtävä on ohjata liikennettä sivuille jotka tukevat aihetta, tai vastaavat siihen paremmin. 

  • Jos toinen sivusto tekee linkin, joka ohjaa sinun sivustoosi, se lasketaan sinulle yhdeksi backlinkiksi. 
  • Jos vastaavasti sinä teet esimerkiksi ulkoisen linkin Wikipedialle, lasketaan tämä tässä esimerkin tapauksessa Wikipedialle yhdeksi backlinkiksi.
Selityskuva mikä on backlink hakukoneoptimoinnissa

Miksi backlinkit ovat tärkeitä hakukoneoptimoinnissa?

Google arvottaa backlinkit todella tärkeiksi hakukoneoptimoinnissa, joten niihin kannattaa ehdottomasti panostaa. Linkkien kautta saatava hyöty voidaan kategorisoida kahteen osa-alueeseen.

Ne kasvattavat Googlen luottamusta

Backlinkit kertovat Googlelle, että sivustoon pystyy luottamaan. Mitä laadukkaampia linkkejä sivustolle ohjaa, sitä luotettavampana Google sivustoa pitää. Jos Google ei pysty luottamaan sivustoon, ei se silloin myöskään sitä suosittele omille käyttäjillensä. Jos taas Google luottaa sivustoosi, näyttää se sitä huomattavasti herkemmin myös hakutuloksien kärjessä.

Luottamuksen mittaukseen käytetään yleisesti Domain Authority (DA), sekä Page Authority (PA) -mittaristoa. On olemassa hakukoneoptimointia helpottavia työkaluja, joiden avulla nämä tiedot saa vaivattomasti selville. Yksi parhaita työkaluja, mitä itse olen käyttänyt tähän pitkään on Mozbar

Linkkien kautta tulee lisää kävijöitä

Sen lisäksi, että backlinkit vaikuttavat suoraan sivuston yleiseen näkyvyyteen ja luottamustasoon Googlessa, kasvattavat ne orgaanisesti myös kävijämääriä sivustolla. Kävijämäärät, sekä heidän viettämänsä aika sivustolla ovat hakukoneoptimoinnin kannalta oleellisia vaikuttajia.

Mikäli sivusto jonka backlink ohjaa sinun sivuillesi, liittyy samaan aiheeseen, on sieltä tuleva liikenne myös hyvin suurella todennäköisyydellä laadukasta. Laadukkaalla liikenteellä tässä tarkoitetaan siis aiheesta kiinnostunutta, sekä korkean konversio-odotuksen omaavaa sivustovierailijaa.

Miten näen verkkosivun nykyiset backlinkit?

Verkkosivuston nykyiset backlinkit pystyy tarkistamaan Googlen omalla työkalulla, tai vaihtoehtoisesti käyttäen kolmannen osapuolen työkaluja. Backlinkit kannattaa tarkistaa säännöllisin välein, sillä huonolaatuiset backlinkit vaikuttavat sivuston näkyvyyteen negatiivisesti.

Google Search Console

Nykyiset backlinkit pystyy kätevästi tarkastamaan Google Search Console -työkalua käyttäen. Työkalu on täysin ilmainen ja pitää sisällään valtavasti hyödyllisiä toimintoja hakukoneoptimointiin liittyen.

Löydät listauksen nykyisistä linkeistä suuntaamalla vasemmassa alanurkassa olevaan Linkit -osioon. Tämä avaa ruudulle sekä sisäisten, että ulkoisten linkkien listan. Ulkoiset linkit tai ”external links” pitää sisällään kolme alaotsikkoa, joista jokaisen sisältö on helposti pureskeltavassa muodossa.

  • Linkitetyimmät sivut (top linked pages) – Kertoo mihinkä kohdesivuun backlinkit on osoitettu.
  • Tärkeimmät linkittävät sivustot (top linking sites) – Kertoo miltä sivulta backlinkit ovat tulleet. 
  • Yläreunan linkittävä teksti (top linking text) – Kertoo mitä backlinkin tekstissä lukee, joka ohjaa sinun sivuillesi.
  • Lisäksi oikealla puolella on sisäiset linkit (internal links) ja listaus niistä linkkimäärien mukaan.
Mistä löytyy nykyiset backlinkit search consolesta

Muut työkalut

Googlen oman työkalun lisäksi on olemassa kolmannen osapuolen backlink tarkistajia. Nämä ovat yleensä osa isompaa kokonaisuutta, mutta myös poikkeuksia löytyy. Monet näistä työkaluista pitävät sisällään toimintoja, joiden avulla linkkien hallinnointi on helpompaa. 

Esimerkkejä backlink -työkaluista, jotka kaikki ovat ilmaisia käyttää (rajatusti). Näistä jokaisella on myös hakusanatutkimusta varten omat toimintonsa:

Miten saan uusia backlinkkejä?

Koska backlinkit ovat hakukoneoptimoinnissa niin suuressa roolissa, herää sinulla varmasti kysymys siitä, miten niitä saa hankittua lisää. Tähän on olemassa monta eri tapaa, joita käytämme myös Lekoja Consultingin palveluiden yhteydessä. Nämä kuitenkin jakautuvat pääalueittain kahtia. 

Passiivisesti ansaitsemalla

Passiivisesti ansaitut backlinkit tarkoittavat sitä, että ihmiset löytävät sivustosi, pitävät siitä, tai kokevat sen hyödylliseksi ja linkittävät sitä itsenäisesti eteenpäin. Toisin sanoen linkit ovat täysin orgaanisia. Sivustosi on saattanut tulla heille tutuksi mm. seuraavia kanavia pitkin:

  • Etsiessä tietoa Googlesta.
  • Käyttäessä toisen sivun kautta löytynyttä linkkiä. Eli backlinkit synnyttävät uusia bäcklinkkejä.
  • Sosiaalisen median jaetusta postauksesta, linkistä tai yrityksesi some-kanavalta. 
  • Puskaradiosta.

Vaikka otsikko antaakin ymmärtää, että kyseessä olisi täysin passiivista toimintaa, ei tämä kuitenkaan täysin pidä paikkaansa. Jotta ihmiset löytäisivät sivustosi ja haluaisivat linkittää näitä eteenpäin, vaatii tämä oikeasti mielenkiintoista sisältöä, jota halutaan jakaa eteenpäin. Se voi olla blogiartikkeli, sivu, tai vaikka video. Pääasia on, että herätät tunteita näissä ihmisissä.

Huom! Kun kirjoitat uusia blogiartikkeleita tai sivuja, muista kirjoittaa myös hakusanarikkaat ja tehokkaat metatiedot näihin artikkeleihin. Näin parannat niiden mahdollisuuksia pärjätä Googlessa.

Aktiivisesti rakentamalla

Kolikon kääntöpuolella on linkkien aktiivinen rakentaminen. Tämä, kuten nimikin jo antaa ymmärtää, on aktiivista työtä ja vaatii tekijältään kommukointitaitoja. Ideana on kontaktoida potentiaalisia linkkipaikkoja ja pyytää heitä linkittämään sivuillesi. Ilmaista lounasta ei ole olemassakaan, joten mieti jo valmiiksi, mitä olet valmiina tarjoamaan näistä paikoista.

Tässä muutama toimivaksi todettu ja hyvä vaihtoehto aktiiviseen linkkien rakentamiseen:

  • Asiakkuudet ja yhteistyökumppanit – Linkkien vaihto, jossa kaikki osapuolet voittavat.
  • Kaupalliset blogit ja podcastit – Blogit ja podcastit, joista voi ostaa linkkipaikan.
  • Vieraskynä -blogit – Kirjoita toiselle verkkosivulle artikkeli, johon laitat oman sivusi linkin.
  • Erilaiset järjestöjäsenyydet – Monet järjestöt antavat jäsenyyttä vastaan linkkipaikan sivuiltaan.
  • Urheiluseurojen sponsorointi – Urheiluseurat useasti ovat mielissään uusista sponsoreista. 
Backlinkit kasvattavat Googlen luottamusta

Mistä tunnistat laadukkaat backlinkit?

Koska backlinkkien laadulla on oikeasti merkitystä hakutuloksien ja sivuston luotettavuuden kannalta, on hyvä valikoida oikeat linkit sivustolle ja päästä eroon ns. ”myrkyllisistä linkeistä”. Mistä sitten tunnistat laadukkaat backlinkit? Tässä kaksi isointa vaikuttajaa ja tunnusmerkkiä.

Luotettava lähdesivusto

Kun linkit tulevat sivustolta, johon Google on jo rakentanut vahvan luottamuksen, tulee myös linkkien painoarvo tällöin olemaan huomattavasti raskaampi. Luottamusastetta mitataan auktoriteettipisteytyksellä ja se on jaettu kahtia. Domain Authority (DA) laskee koko sivuston, tai domainin luotettavuutta. Page Authority (PA) laskee taas tietyn alasivun luotettavuutta.

Mikäli domainin auktoriteettipisteet ovat korkeat ja sivusto nauttii Googlen luottamusta, on näiden sivujen linkkipaikat luonnollisesti hyvin haluttuja. Esimerkkejä suuren Domain Authorityn sivuista ovat HubSpot (DA92), Amazon (DA96), sekä Apple (DA99). Hyvin tyypillinen suomalainen DA-pisteytys kuitenkin liikkuu 10-30 välillä pienemmillä yrityksillä ja 30-60 välillä isommilla.

Domain Authority ja Page Authority pisteitä pystyt selvittämään esim. MozBarin avulla.

Linkkiteksti vastaa kohdesivun sisältöä

Linkkitekstin on hyvä vastata kohdesivun sisältöä, sillä Google lukee linkkitekstin ja tekee sen mukaan johtopäätöksen siitä, mitä linkin takaa pitäisi löytyä. Tämä antaa linkkitekstinä olevalle hakutermille huomattavasti enemmän arvoa olettaen, että se vastaa linkin takaa löytyvää sisältöä.

  • Huono linkkiteksti on esim. ”Temme yhteistyötä Lekoja Consultingin kanssa. Lue lisää tästä.”
  • Hyvä linkkiteksti esim. ”Lekoja Consulting – Luotettava ja tehokas markkinointikonsultti.”

Hyvä linkkiteksti kertoo myös lukijalle, mitä linkin toisella puolella on. Jos linkkiteksti kuvastaa kohdesivua hyvin, on hyvin todennäköistä, että sivustolle siirtynyt vierailija viihtyy sivustolla huomattavasti paremmin, kuin jos linkkiteksti ei olisi sivustosta kertonut mitään.

Backlinkit ovat yksi hakukoneoptimoinnin tärkeimmistä, mutta samalla myös työläimmistä osa-alueista. Tehostaaksesi mahdollisimman paljon näiden kehitystä, suosittelen valtavasti tehokasta sisällöntuotantoa, sekä aktiivista markkinointia sivustolle.

Mikäli yrityksesi haluaa pysyä jatkossakin aallon harjalla ja pärjätä Googlen kovasti kilpaillussa markkinassa, vaatii se ponnisteluja ja jatkuvaa kehitystä. 

Lekoja Consulting Oy tarjoaa hakukoneoptimointia kokonaisvaltaisena palveluna. Palvelun saa joko osana laajempaa markkinointikokonaisuutta, tai yksittäistuotteena. 

Koitko artikkelin hyödylliseksi? Jaa se myös kavereillesi alla olevilla painikkeilla.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Pinterest

Sisällysluettelo

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaamalla uutiskirjeemme pysyt ajan tasalla markkinoinnin ja myynnin mielenkiintoisista aiheista, sekä myös Lekojan toiminnasta. Me emme spämmää tai lähetä turhaa viestejä!

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Miksi yrityksesi kotisivut eivät näy Googlessa

Miksi kotisivut eivät näy Googlessa?

Yritykselläsi on uudet komeat kotisivut, mutta et ole huomannut mitään eroa asiakasmäärissä. Googletat yritystäsi ja huomaat, ettei Google anna mitään tuloksia. Miksi yrityksesi kotisivut eivät

Parhaat työkalut hakukoneoptimointiin kansikuva

Parhaat työkalut hakukoneoptimointiin

Parhaat työkalut hakukoneoptimointiin nopeuttavat ja helpottavat työskentelyä huomattavasti. Niiden avulla voidaan myös kerätä dataa ja luoda esityskelpoisia ja helposti ymmärrettäviä raportteja.  Vaikkakin parhaat työkalut hakukoneoptimointiin on hyvin

Miten hakusanatutkimukset oikeasti toimii

Hakusanatutkimus

Mitä hakusanatutkimus tarkoittaa? Hakusanatutkimus on tapa ymmärtää ja dokumentoida paremmin kohdemarkkinaasi, sekä selvittää millaisia asioita asiakkaasi hakevat verkosta.  Se on tärkeä hakukoneoptimoinnin osa-alue, jonka pääasiallinen

yrityksesi kotisivujen tarvekartoitus

Testaa yrityksesi tarve uusille verkkosivuille

6%

Voit testata toimivuuden täältä: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Voit testata tämän kirjoittamalla tärkeimmät tuotteesi, tai palvelusi Googleen ilman yrityksen nimeä.

Verkkosivusi kaipaavat uudistusta!

Suosittelemme uusimaan verkkosivuston niin, että se auttaa yrityksesi myynnin tehostamisessa.

Verkkosivusi ovat hyvässä kunnossa!

Mahtavaa! Sivustosi ovat hyvässä kunnossa ja välitöntä tarvetta uudistukselle ei ole.

Verkkosivusi seuranta ja mittaaminen kaipaavat ehostusta!

Sivuston onnistumisen mittaaminen on äärimmäisen tärkeä osa sivuston kehittämistä. Jos olemassa olevat kipupisteet pystytään tunnistamaan, niihin pystytään myöskin puuttumaan!